Ovan ser ni en tidslinje som min 12-åriga son gjorde idag som ett sätt att studera och förstå livets utveckling. Han har prov på det på torsdag.
I NO-boken fanns det redan en tidslinje men jag tycker att det ligger mycket i att göra det själv. Att rita och skriva själv. Dessutom hade han jättekul när han gjorde det. Och han lärde sig en massa under tiden.
Jag är musiklärare och jag har själv använt mig av metoden tidigare. Mina elever i 9:an hade ett prov på pop- och rockhistoria där de i grupp på 4-5 elever fick en tidlinje på ett stort papper med årtal och så fick de diskutera och skriva olika viktiga brytpunkter i musikens historia. De hade självklart fått material att plugga på inför provet, samt att vi arbetat med det på lektionerna. Och det bästa var att de lärde sig under provets gång också.
Så jag vill slå ett slag för tidslinjer. Att arbeta med det ger en annan förståelse för historia. Bra för barn med dålig tidsuppfattning och bra för alla barn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar