Visar inlägg med etikett läsa. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett läsa. Visa alla inlägg

lördag 15 augusti 2020

Läsning, läsning, läsning




Mina båda pojkar har haft svårt att lära sig att läsa. Jag har skrivit flera inlägg om detta men jag kände att det var dags att sammanfatta tipsen:

Väcka nyfikenhet

Om nyfikenheten inte infinner sig hos barnet naturligt så kan man hjälpa det lite på traven med roliga övningar. Jag hittade ett bra material på kodknäckarna som verkligen hjälpte mycket.

Några uppskattade övningar var:

1) Föräldern/läraren skriver några ord på olika papperslappar från saker som finns i rummet. Vi skrev saker från vardagsrummet t.ex: soffa, tv, bord, stol och pall... Sedan ska barnet läsa orden och sätta lapparna på rätt ställe. Efter det får hen blunda och hålla för ögonen. Föräldern/läraren byter plats på alla lapparna (låtsas som att det är en virvelvind som gör det, med ljudeffekter 😉). Sen ska barnet återigen läsa orden och byta plats på lapparna så att de hamnar rätt.

2) Spela memory med versaler och gemener. Varje gång man vänder ett kort så måste man säga ljudet. Finns att skriva ut på kodknäckarna.

3) Låt barnet skriva (av) ord på datorn. Använd ett tydligt teckensnitt.

4) En annan bra övning från Kodknäckarna som också går hem är att man tar ett  för ett vanligt förekommande ord som t.ex. "som". Man ritar 10 rutor på ett papper. Sedan tar man fram en tidning, en vuxenbok, en barnbok och en mjölkkartong och så får barnet leta upp 10 stycken "som". Varje gång hen hittar ett så får hen kryssa i en ruta


Om läsningen går långsamt

1) Låt barnet läsa en mening. Läs sedan själv om meningen. Läs en mening själv. Turas om så hela tiden. Då flyter handlingen på lite mer.

2) Träna på de vanligaste orden separat. Jag har gjort ett memory med svenskans 40 vanligaste ord. När de orden sitter så behöver barnet inte ljuda sig igenom de orden i alla fall.

3) Börja med böcker med lite text och mycket bilder. "Extra lätt att läsa" är de märkta. Öka succesivt upp mängden text.

Motivation

1) Använd läsbingo med en liten belöning när brickan är full.

2) Läs böcker som barnet gillar. Gå till biblioteket och mys och hitta något spännande att läsa.

3) Motivera under själva lässtunden genom att stanna upp och kommentera handlingen och ställa frågor. "Vad spännande?" "Vad tror du kommer att hända nu?" "Tror du att hon är ledsen nu?" osv. Prata om bilderna i boken.

4) Vi har även kört Akademibokhandelns Läsborgarmärke som motivation. 

5) Det är lättare att hålla motivationen uppe om man läser ofta, helst varje dag. Bättre 10 minuter om dagen, än en timme en gång i veckan. 

6) Använd timer, timstock eller äggklocka för att det ska kännas överkomligt för barnet.

7) Fortsätt läsa högt för barnen. Och läs böcker själv också. Om barnet hör och ser föräldern läsa blir de mer motiverade.

Läs- och skrivsvårigheter i skolan

1) Kompensera för barnets svårigheter att ta in information via text genom att använda Inläsningstjänst och ansöka om konto på Legimus.

2) Använd bildstöd i klassrummet, för hela klassen. På högerspalten här på bloggen hittar du bildstöd till klassrummet, scheman med färgkodade dagar samt begreppskort.

3) Ge barnet möjlighet att komplettera prov muntligt, göra prov muntligt och läsa upp frågorna för barnet om det är ett skrifltigt prov.

söndag 28 juni 2020

Rim memory


Ett sätt att träna läsningen är att lära sig att rimma. Jag gjorde iordning det här rim-memoryt åt en kompis vars son behövde extra träning att lära sig att läsa.
Skriv ut och klipp ut korten (det är 24 stycken). Spela memory eller träna att rimma med dem på något annat sätt.
Skriv ut korten gratis här. Varsågoda!

tisdag 4 juni 2019

Sommarskola hemma


Eftersom båda mina barn har haft svårt med läs- och skrivinlärningen så har vi övat mycket hemma för att de ska komma ikapp i skolan. Vår äldste son hade sommarskola hemma mellan årskurserna på lågstadiet. Nu när han går på mellanstadiet och för en gång skull når upp till målen i alla ämnen så kommer han slippa sommarskola i år. Nu är det lillebrors tur. Han börjar tvåan till hösten och behöver komma ikapp på ganska många områden.

Det är viktigt att man inte håller på med detta i mer än 20-30 minuter om dagen. Så att det blir uthärdligt för barnet. Man kan använda sig av äggklocka och/eller bildstöd (se bild) för att barnet ska kunna visualisera vad som ska göras och förstå hur mycket det är kvar att göra. Det räcker kanske med 3 ämnen om dagen, och så varierar man från dag till dag. Att lästräna i en bok i 10 minuter tycker jag man kan göra varje dag. Man kan variera innehållet genom att låta barnet göra något utav övningarna på surfplatta. Kanske kan barnet själv välja vilken utav övningarna hen vill göra på surfplattan den dagen. Det finns en del bra appar för det ändamålet. Att skriva kan man också ibland få göra på ett vanligt ordbehandlingsprogarm på datorn. Speciellt om barnet har svårt med arbetsminnet och det krävs mycket för att forma bokstäver.

Det kan vara svårt för föräldrar att veta var de ska hitta material för att ordna sommarskola så här kommer lite tips med länkar.


Skriva

Om barnet behöver börja skriva ord så finns det jättetrevliga bildkorsord att skriva ut på 
http://sydsvenskan.minibladet.se/minja-och-mino/korsord/

När barnet behöver träna på att skriva meningar så hittade jag ett jättebra material på lektion.se. Man måste vara medlem för att kunna skriva ut pdf-filerna, men man behöver inte vara lärare och det kostar heller inget.
Detta är små skrivläxor där barnet ska skriva 5 meningar med punkt och versaler osv. Det är välkända teman för barnet så jag tycker att de jättebra att börja med.
https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=22388
https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=20804

Skrivappar:
Skrivguiden
Lär dig läsa svenska gratis


Räkna

Även här tycker jag att lektion.se har en del att erbjuda. Om barnet går på lågstadiet så föreslår jag att man söker på addition, subtraktion, jämna och udda tal, geometri, tio-kompisar, 5-kompisar, dubbelt och hälften och mönster... man kan justera sökningen efter ämne och årskurs.
Det finns också en blogg med montessori-inspirerad matte med massor med bra övningar här:
https://mattefixaren.wordpress.com/

Matteappar:
Mattebageriet


Pyssel

Jag brukar ha lite pysselövningar för att träna pennfattning men som han ändå känner är lite roliga och lätta som variation. Det kan vara labyrinter, prick-till-prick, färglägga efter siffror eller rita efter mall. Jag brukar helt enkelt bildgoogla på engelska för att få fram fler resultat.

Sök på:
"maze kids"
"dot to dot for kids"
"easy to draw step by step"
"color by numbers for kids"

Läsa

Som jag skrev ovan så är det bra att läsa en stund varje dag året runt. Nu i början när de kan ljuda men behöver få mer flyt så är böckerna på biblioteket märkta med "extra lätt att läsa" (versaler) och "lätt att läsa" bra att börja med. Behöver man lära barnet att läsa från scratch så rekommenderar jag att man läser mina tidigare inlägg om läsinlärning.

Klockan

Klockan kan man träna genom att laminera en pappersklocka med visare. Här hittar du både det och skrivövningar för klockan.

Klockappar:
Moji klockis svenska


söndag 14 oktober 2018

Att lära sig att läsa från scratch

Läsinlärning från scratch


Det är svårt att veta hur man lär någon att läsa helt från början. Speciellt om barnet inte har visat något som helst intresse för att lära sig det. Lillebror är mitt i läsinlärningsprocessen. Det går framåt men inte jättessnabbt. Han har inte kommit så långt att han kan läsa en bok än. Jag har tidigare lånat "mycket lätt att läsa"-böcker på biblioteket men han lär sig texten utantill och läser inte på riktigt. Det var samma sak med storebror. Hela årskurs ett tog han hem enkla böcker som han lärde sig utantill, men han lärde sig inte att läsa. Vi har nu provat massor utav övningar som jag dels har hittat på kodknackarna.se och annat jag har testat tidigare med storebror. Några saker tycker han är roligare än andra. 


Här är de mest framgångsrika övningarna:


1) Jag skriver några ord på olika papperslappar från saker vi har i vardagsrummet t.ex: soffa, tv, bord, stol och pall... Sedan ska han läsa orden och sätta lapparna på rätt ställe. Efter det får han blunda och hålla för ögonen. Jag byter plats på alla lapparna (låtsas som att det är en virvelvind som gör det, och jag låter som det också 😉). Sen ska han återigen läsa orden och byta plats på lapparna så de hamnar rätt.

2) Spela memory har varit en favorit. Jag skrev ut stora och små bokstäver och gjorde memorykort utav dem. Jag tar fram 10 bokstäver i versaler och motsvarande 10 i gemener. Jag brukar blanda några bokstäver jag vet han kan bra med några han är mer osäker på. Varje gång man vänder upp ett kort måste man säga ljudet som hör till bokstaven. Man kan också göra memory med ord.

3) Nu har han börjat få lite ord i läxa från skolan och här om dagen fick jag den eminenta idén att låta honom skriva av orden på datorn. Det var stor succé. Nu vill han göra det jämt. Även när han inte har läxa. Vi sitter tillsammans och jag tränar honom på att ljuda sig igenom ett ord och hitta rätt bokstav. Vi brukar ta ett tydligt typsnitt på Word som inte har seriffer och liknar handskrivet som t.ex. Comic Sans, och så tar vi teckenstorlek 48. När storebror gör sin läxa i svenska (veckans ord) så skriver han också orden på datorn emellanåt och som variation på att skriva för hand. Och då får han välja och vraka bland typsnitten för skojs skull.

4) En annan bra övning från Kodknäckarna som också går hem är att jag bestämmer mig för ett vanligt förekommande ord som t.ex. "som". Jag ritar 10 rutor på ett papper. Sedan tar jag fram en tidning, en vuxenbok, en barnbok och en mjölkkartong och så får han leta upp 10 stycken "som". Varje gång han hittar ett så får han kryssa i en ruta. 

Vi går numera en föräldrakurs på BUP för lillebrors skull. Den heter KOMET och vi har fått några bra tips därifrån. En grej som finns med i kursen och som vi övar på att bli bättre på under läx- och lässtunderna med båda barnen är att ge uppmuntran och beröm när de gör något bra. Inte bara när man är helt klar utan under tiden. Och då ska man inte säga "Vad du är duktig" hela tiden utan precisera och beskriva mer. "Vad bra och snabbt du skriver på datorn" eller "Den här sidan läste du bra och med inlevelse" är mer beskrivande sätt att uppmuntra och ge beröm på. Och även en vanlig "high five" när man har klarat ett moment boostar barnen mycket och har varit populärt här hemma. Detta går självklart att implementera på många andra delar av vardagen.

fredag 31 augusti 2018

Börja läsa

Hittade en DVD på biblioteket med en jättebra film med instruktioner för att lära barn att läsa. Det är dessutom fokus på barn som inte visar intresse av sig själva utan där intresset måste väckas. Så är fallet med min yngste son liksom det var med hans storebror. Filmen heter ”Hitta Läsningen” och det som är ännu bättre är att den faktiskt finns att streama på nätet. Förutom filmen finns det material att hämta ut. Bokstavskort och kort med korta ord att börja läsa. 
Några utav övningarna har jag, utan att veta att de kom därifrån, redan skrivit om tidigare här i bloggen. Men några var helt nya för mig. Det har också fungerat bra med vår yngste. Efter bara någon vecka har intresset väckts och han har börjat undra vad det står på mjölkpaketet eller på någon skylt på vägen. Han känner igen de flesta bokstäverna och ljuden som hör till.
Här kommer i alla fall länken:

http://www.kodknackarna.se/

söndag 24 juni 2018

Ibland måste man få vila

Nu är sommarlovet här. Inte för mig än, jobbar ett par veckor till, men för barnen. Föregående somrar har jag förberett lite ”sommarskola” för vår äldste. Han har behövt komma ikapp i ämnena, framför allt när han gick på förra skolan där det var så rörigt och han inte fick mycket gjort på lektionerna. Men efter den enorma ansträngningen han har gjort i år så ska han slippa sommarskola. Han ska dessutom få en belöning i form av en sommarpresent för att han kämpat så bra. Han har klarat alla läxförhör och prov han har haft under hela läsåret. 3 matteprov, 3 i engelska, 2 i svenska, ett i religion, ett i geografi, ett i historia, ett i NO, ett simprov (som han fick göra om många gånger), samt läxförhör varje vecka i engelska glosor, veckans ord i svenska och under vårterminen även multiplikationstabellerna. För honom är detta en enorm ansträngning. Han har långsam läshastighet och rätt stora koncentrationssvårigheter. Han har jobbat med läxor och prov hemma varje dag efter skolan samt på helgerna. Så nu ska han få vila. För det behöver han. Och jag med.
Han ska dock fortsätta att läsa högt för mig en stund varje dag under sommaren.
 -Men det är bara mysigt, säger han.

torsdag 3 maj 2018

Öva läsning



Några tips som har fungerat bra för oss med vår äldste som har läs- och skrivsvårigheter:

1) Låt ditt barn läsa högt för dig varje dag i 15 minuter.

2) Om läshastigheten är långsam kan du och ditt barn läsa varannan mening. Du kan också läsa om den meningen ditt barn läste. På det här sättet får man mer kontinuitet i berättelsen.

3) I början är det lättare om man väljer böcker med mycket bilder och lite text. Det kan kännas oöverkomligt för barnet att se en stor textmassa. Efter hand kan man öka textmassorna och svårighetsgraden.


4) Stanna upp när ni läser då och då. Det kan vara för att prata om något ord som du anar ditt barn inte förstår eller för att prata om någon händelsen i boken. Ibland kan man också försöka prata om vad man tror ska hända härnäst. På det sättet kan ditt barn lättare behålla motivationen.


5) Om ditt barn är svårmotiverat kan så kan ett sätt vara att köra läsbingo. Bildgoogla helt enkelt på ”läsbingo”. Det finns massor att välja mellan. Det är bara att skriva ut. När barnet har uppnått en full bricka kan barnet få en belöning som man har kommit överens om i förväg.

6) Sluta inte med att läsa för ditt barn så länge inte ditt barn inte kan tillgodogöra sig böcker helt på egen hand. Det finns massor av fina kapitelböcker att läsa.

7) Gör lässtunderna till en mysig rutin.

Lycka till!