Jag hittade en fin text på engelska och jag tyckte så mycket om budskapet att jag översatte den till svenska. När jag lade upp den på en sida på Facebook så fick jag veta att texten (bilden till vänster) var svår att läsa p.g.a. alla olika typsnitt. Speciellt för personer med läs- och skrivsvårigheter eller NPF. Jag hade inte alls tänkt på detta utan tyckte att jag ville visa känslorna det talas om genom typsnitt som liknar känslorna. Men jag tog till mig kritiken och gjorde en annan version med bildstöd (bilden till höger) som uppskattades ännu mer för dess tydlighet. Man lär sig något nytt varje dag! Så nu finns det 2 affischer att ladda ner här. Välj den du gillar bäst!
Visar inlägg med etikett autism. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett autism. Visa alla inlägg
lördag 22 augusti 2020
söndag 12 juli 2020
Begreppskort
Här kommer länkarna i kronologisk ordning:
Geografi - första gången jag testade att arbeta med bilder för inlärning.
Medeltiden - I detta inlägg förklarar jag mer ingående hur jag använder korten.
NO - livets utveckling - de här fungerar mer för att förhöra varandra på arbetsområdet.
Teknik - staden - Hur man kan arbeta med begreppskort och flödesscheman
Svensk grammatik - Också dessa är gjorda i bildstod.se, fungerar för andra språk med eftersom de bara behandlar själva de grammatiska begreppen som kan vara så svåra att komma ihåg.
Etiketter:
add,
adhd,
akk,
autism,
begrepp,
begreppskort,
bilder,
bildstöd,
dyslexi,
inlärningssvårigheter
söndag 5 juli 2020
Visuellt stöd i klassrummet
Nu är jag lite inspirerad. Ska börja jobba som lärare i spanska och musik till hösten efter 4 års uppehåll. Trots att jag har semester just nu så bestämde jag mig för att sätta mig och göra ett bildstöd för lektionsstrukturen samt vad eleverna behöver för material på lektionerna. Jag tänkte vara fiffig så att det blir lite inlärning på köpet så jag gjorde bildstödet på spanska. När jag ändå var igång så gjorde jag ett till mina musiklektioner också. Tänkte att ni lärare där ute kanske var intresserade av materialet med. Jag är högstadielärare och nu tänker att bildstöd kan vara bra för alla åldrar, så jag kommer att testa att använda det på mina lektioner. Några barn i klassen kommer att vara mycket hjälpta av detta, och de andra tar inte skada av det.
Som vanligt skapar jag materialet på bildstod.se. Den här gången insåg jag att bilderna blev för små om jag gjorde bildstödet direkt på hemsidan så jag laddade ner bilderna och skapade bildstödet i word. Då går det utmärkt att ladda ner och byta ut bilder eller text som man vill.
Länkarna finns på högerspalten i webbversionen av bloggen.
Gör så här:
Ladda ner korten, redigera de så att de passar din undervisning. Både text och bild går att b yta ut. Klipp ut och laminera bilderna, limma på en magnet på baksidan eller köp magnettejp. Då går det utmärkt att sätta fast dem på whiteboarden.
Lycka till!
torsdag 25 juni 2020
Bilresa med familjen
Vi har bilat en del de seanste åren och jag vill lista det som vi tycker är ett måste att ha i bilen för en lyckad resa:
1) En mattermos med korv i spad samt korvbröd gör att man slipper stanna för en utav måltiderna i alla fall.
2) Massor med småkakor och våra barns favoriter, kanelgifflar, dämpar hungern bak i bilen.
3) Mycket att dricka, både vatten och sugrörsdrickor.
4) Ipads med nedladdade filmer och spel
5) Ljudsagor till barnen att lyssna på. Här är det Tintin som gäller. Finns på Spotify.
6) Nedladdade radiodokumetärer till föräldrarna
7) Ritkort för resan. Det är knep och knåp för barn som går att sudda så man kan återanvända dem. Man kan köpa dessa på bokhandeln.
8) Billekar där man ska titta ut på vägen och upptäcka olika saker. Ladda ner ett bilbingo jag har gjort här.
9) En kvackande tuppleksak som vi använder som avledning när det uppstår bråk i bilen. Får barnen att skratta och "glömma" bort att de bråkade.
Det här bilbingot kan du ladda ner, följ länken ovan. Man kan använda hela eller klippa ut delar av den - 3x3 rutor eller 4x4 rutor, beroende på vad man tror barnen orkar med.
Etiketter:
alternativ kommunikation,
autism,
avledning,
barn som bråkar,
bildstöd,
bilresa,
bråk i bilen,
familj,
lov,
npf,
resa,
reslekar.,
ritkort,
semester,
syskonbråk,
tips
måndag 11 maj 2020
Begreppskort Fysik - Rörelse och Kraft
Nu är det återigen dags för prov i skolan för vår 12-åring. Det är mycket prov nuförtiden i årskurs 6, tycker jag. Den här gången är det NO och det handlar om rörelse och kraft. Jag har gjort begreppskort för dessa som vi ska använda för att studera inför provet. Jag hade gärna sett att den här metoden för inlärning användes mer i skolan. Det har varit otroligt effektivt med vår son. Jag tror att många barn hade fått lättare att hänga med i undervisningen om de fick arbeta med bilder som komplement till texten på lektionerna. Begreppskorten fungerar som minnesbilder och hjälper barnen att förstå begreppen bättre och komma ihåg dem. Med hjälp bilderna kan barnen förklara begreppen och lära sig dem. Barnen skulle kunna skriva en text utifrån bilderna eller förhöra varandra med dem. Som vanligt delar jag gärna med mig av bilderna om ni så önskar: Kraft och Rörelse
Skriv gärna och berätta vad du tyckte om dem!
Etiketter:
adhd,
autism,
begrepp,
begreppskort,
bilder,
fysik,
inlärning,
inlärningssvårigheter,
kraft,
NO,
npf,
rörelse
tisdag 5 maj 2020
Begreppskort svensk grammatik
Nu ska 12-åringen ha prov i svensk grammatik. Jag har skapat begreppskort som förhoppningsvis ska hjälpa honom att komma ihåg och förstå dessa krångliga ord. Om någon är intresserad så kan ni ladda ner begreppskorten här. Lämna gärna en kommentar om vad du tyckte! Jag skapar dessa begreppskort i bildstod.se. Det är ett mycket enkelt program på webben som egentligen är till för att skapa AKK-bilder men som lämpar sig mycket bra för begreppskort.
Etiketter:
adhd,
akk,
autism,
begrepp,
begreppskort,
bildstöd,
grammatik,
inlärning,
inlärningssvårigheter,
npf,
svenska
lördag 2 maj 2020
Laga mat tillsammans
För ett tag sen var jag på föreläsning med Andreas Svensson, NPF/ADHD-konsulent på Ågrenska. Han hade en massa bra tips men ett som jag speciellt vill tipsa vidare om här, var Tacolådan. Den har varit mycket populär här hemma. Det är helt enkelt en låda med en massa små lappar där det står de olika momenten som behövs när man gör tacos. Däri finns också lite bonuslappar med andra saker som kan göra det hela roligare. Det kan man själv hitta på som man vill. Vi har t.ex. sjung en sång, berätta en rolig historia, kramkalas och jama som en katt. Man tar en lapp i taget och gör det som står på den. När man är klar tar man en ny lapp.
Alla i familjen är då med och lagar tacos tillsammans och det blir ett bra och roligt sätt att få barnen att hjälpa till och att umgås.
Nu har jag uppdaterat Tacolådan och gjort den i word. Den blev lite finare och nu kan ni också skriva ut den och använda den direkt här! Jag lämnade några tomma rutor ifall man vill lägga till något själv. Alla familjer har ju olika favoritingredienser.
Etiketter:
adhd,
Andreas Svensson,
autism,
familj,
fredagsmys,
motivation,
npf,
rutiner,
tacolåda,
tacos,
umgås,
Ågrenska
lördag 21 mars 2020
Gångertabellerna med Lego
Ex. 7x5 blir alltså 7 torn med 5 legobitar i varje, dvs 35 legobitar.
Hittade en bra gratis app för både Android och Apple med multiplikationstabellerna där man kan öva en tabell i taget. Man får alternativ när man ska svara vilket är bra om man fortfarande är lite osäker. Sök bara på ”multiplikationstabellerna” så dyker appen upp i listan.
Och på elevspel.se hittar man också spel/övningar för bl.a multiplikationstabellerna.
tisdag 28 januari 2020
Inlärning med bilder 3
Inför kommande teknikprov som 12-åringen ska ha arbetar vi med flödesscheman. Den här gången har han även varit delaktig i att välja bilderna och göra korten som vi använder. Det steget blir ju ett inlärningsmoment i sig. Att veta vad ett flödesschema är, är del av provet, men jag tänker att det är även ett utmärkt sätt att lära sig i vilken ordning saker och ting händer, eller hur saker är kopplade till varandra. Jag kommer verkligen att använda det i undervisningen och läxläsningen i framtiden.
Flödesschema elnätet
Flödesschema vattenrening/avlopp
Flödesschema metallåtervinning
Etiketter:
add,
adhd,
autism,
begreppskort,
bildstöd,
flödesschema,
inlärning,
inlärningssvårigeter,
NO,
npf,
prov,
teknik,
visuellt stöd
onsdag 15 januari 2020
GRIT - arbeta med självkänslan
![]() |
| Planschen har jag gjort själv. |
Jag har pratat med honom om GRIT (förmågan att inte ge upp) och hur viktigt det är att man gör sitt bästa och inte ger upp. Att om man jobbar bra i skolan så kommer lektionerna kännas roligare och kortare. Då kommer han att lyckas bättre och må bättre.
Så jag gjorde iordning en plansch, (som ni kan se ovan) som jag tänker att vi kan gå igenom och läsa högt varje dag, kanske hänga upp på lämpligt ställe.
Hämta planschen här:
GRIT-plansch
Vi har också jobbat för att göra honom självständigare (och slippa morgonkonflikterna) genom att göra ett bildstöd för morgonrutinerna med exakta klockslag, så att vi slipper tjata på honom, för det blir han stressad av.
Vi har också infört mindfulness för hela familjen, yoga (ett enkelt barnpass) och promenader, varvat olika dagar i veckan för att vi alla i familjen ska hantera stress bättre. Blev inspirerad av den här artikeln: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/med-mindfulness-pa-schemat
Barnyogapasset, som jag kollade igenom, skrev ner övningarna och översatte till svenska finns här: https://www.youtube.com/watch?v=vMMRb10LtGM
Vi ska experimentera med detta och se om det kan barka åt rätt håll. Jag tror nog att det kan bli bra, om vi är ihärdiga och inte ger upp för lätt. Än så länge har yogan varit det som barnen uppskattat mest. Jag skriver så klart och berättar hur det har gått framöver.
Etiketter:
add,
adhd,
affisch,
autism,
beteendemönster,
bildstöd,
förberedelse,
grit,
mindfulness,
motivation,
npf,
plansch,
självförtroende,
självkänsla,
yoga
tisdag 19 november 2019
Visuellt stöd - förhörskort
Jag fortsätter att utveckla det visuella stödet. Idag har jag gjort förhörskort till sonens kommande NO-prov om livets utveckling. Förut har jag använt mig av Word för att göra korten men nu kom jag på att det är mycket lättare att använda gratisprogrammet bildstod.se.
Först laddar jag ner alla bilder jag behöver från Google. Den här gången utgick jag från kapitel 3 i boken Koll på NO för åk 6, som provet bygger på. Jag delar med mig av materialet här om någon är intresserad. Skriv gärna och berätta vad du tyckte!
Sedan loggar jag in på bildstod.se och öppnar ett nytt bildstöd. Jag valde layout med 3x4 kort på varje sida för att korten ska bli lagom storlek. Fördelen med detta program är att bilderna automatiskt förminskas att passa rutorna. Dessutom finns det lite plats att skriva en fråga på varje kort.
Jag har tänkt att använda dessa som förhörskort när jag hjälper sonen att plugga inför NO-provet men ser att det med fördel skulle kunna användas i klassrummet, där eleverna kan förhöra varandra två och två. Eller varför inte ha ett muntligt prov med eleverna?
måndag 14 oktober 2019
Effektiv minnesträning
Kan du alla länder och huvudstäder i Europa? När jag gick i skolan var det betydligt färre än nu. Och jag kunde de inte, inte förrän nu då.
Min 11-åring ska ha prov i detta på torsdag. Genom en webbsida på nätet som heter Seterra lyckades han lära sig alla länder i Europa men sen var det dags för huvudstäderna.
Vissa huvudstäder är så svåra att minnas så jag gjorde iordning en lista med associationer för att hjälpa hans minne på travet. Jag förstärkte även associationerna med bilder. Här kommer några utav de fiffigaste...
Alla kossor har ett pris - Kosovo/Pristina
Lisa står i porten - Portugal/Lissabon
Där blir man lätt rik - Lettland/Riga
En skopa makaroner - Nordmakedonien/Skopje
Ru (han från Nalle Puh) sitter i mammas buk - Rumänien/Bukarest
Albatross och Trana är två fåglar - Albanien/Tirana
Bossen heter Sara - Bosnien Hercegovina/Sarajevo
Krig med polaren - Polen/Warzawa
Man ber i tystnad - Tyskland/Berlin
Detta har hittills fungerat mycket bra. Idag (tre dagar före provet) gav jag honom en blindkarta och han satte alla länder och alla huvudstäder utom 5 stycken. Otroligt effektivt.
Min 11-åring ska ha prov i detta på torsdag. Genom en webbsida på nätet som heter Seterra lyckades han lära sig alla länder i Europa men sen var det dags för huvudstäderna.
Vissa huvudstäder är så svåra att minnas så jag gjorde iordning en lista med associationer för att hjälpa hans minne på travet. Jag förstärkte även associationerna med bilder. Här kommer några utav de fiffigaste...
Alla kossor har ett pris - Kosovo/Pristina
Lisa står i porten - Portugal/Lissabon
Där blir man lätt rik - Lettland/Riga
En skopa makaroner - Nordmakedonien/Skopje
Ru (han från Nalle Puh) sitter i mammas buk - Rumänien/Bukarest
Albatross och Trana är två fåglar - Albanien/Tirana
Bossen heter Sara - Bosnien Hercegovina/Sarajevo
Krig med polaren - Polen/Warzawa
Man ber i tystnad - Tyskland/Berlin
Detta har hittills fungerat mycket bra. Idag (tre dagar före provet) gav jag honom en blindkarta och han satte alla länder och alla huvudstäder utom 5 stycken. Otroligt effektivt.
fredag 14 juni 2019
Ritprata
tisdag 4 juni 2019
Sommarskola hemma
Det är viktigt att man inte håller på med detta i mer än 20-30 minuter om dagen. Så att det blir uthärdligt för barnet. Man kan använda sig av äggklocka och/eller bildstöd (se bild) för att barnet ska kunna visualisera vad som ska göras och förstå hur mycket det är kvar att göra. Det räcker kanske med 3 ämnen om dagen, och så varierar man från dag till dag. Att lästräna i en bok i 10 minuter tycker jag man kan göra varje dag. Man kan variera innehållet genom att låta barnet göra något utav övningarna på surfplatta. Kanske kan barnet själv välja vilken utav övningarna hen vill göra på surfplattan den dagen. Det finns en del bra appar för det ändamålet. Att skriva kan man också ibland få göra på ett vanligt ordbehandlingsprogarm på datorn. Speciellt om barnet har svårt med arbetsminnet och det krävs mycket för att forma bokstäver.
Det kan vara svårt för föräldrar att veta var de ska hitta material för att ordna sommarskola så här kommer lite tips med länkar.
Skriva
Om barnet behöver börja skriva ord så finns det jättetrevliga bildkorsord att skriva ut påhttp://sydsvenskan.minibladet.se/minja-och-mino/korsord/
När barnet behöver träna på att skriva meningar så hittade jag ett jättebra material på lektion.se. Man måste vara medlem för att kunna skriva ut pdf-filerna, men man behöver inte vara lärare och det kostar heller inget.
Detta är små skrivläxor där barnet ska skriva 5 meningar med punkt och versaler osv. Det är välkända teman för barnet så jag tycker att de jättebra att börja med.
https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=22388
https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=20804
Skrivappar:
Skrivguiden
Lär dig läsa svenska gratis
Räkna
Även här tycker jag att lektion.se har en del att erbjuda. Om barnet går på lågstadiet så föreslår jag att man söker på addition, subtraktion, jämna och udda tal, geometri, tio-kompisar, 5-kompisar, dubbelt och hälften och mönster... man kan justera sökningen efter ämne och årskurs.
Det finns också en blogg med montessori-inspirerad matte med massor med bra övningar här:https://mattefixaren.wordpress.com/
Matteappar:
Mattebageriet
Pyssel
Jag brukar ha lite pysselövningar för att träna pennfattning men som han ändå känner är lite roliga och lätta som variation. Det kan vara labyrinter, prick-till-prick, färglägga efter siffror eller rita efter mall. Jag brukar helt enkelt bildgoogla på engelska för att få fram fler resultat.
Sök på:
"maze kids"
"dot to dot for kids"
"easy to draw step by step"
"color by numbers for kids"
Läsa
Som jag skrev ovan så är det bra att läsa en stund varje dag året runt. Nu i början när de kan ljuda men behöver få mer flyt så är böckerna på biblioteket märkta med "extra lätt att läsa" (versaler) och "lätt att läsa" bra att börja med. Behöver man lära barnet att läsa från scratch så rekommenderar jag att man läser mina tidigare inlägg om läsinlärning.
Klockan
Klockan kan man träna genom att laminera en pappersklocka med visare. Här hittar du både det och skrivövningar för klockan.
Klockappar:
Moji klockis svenska
Etiketter:
10-kompisar. dubbla,
autism,
bildstöd,
dyslexi,
inlärning,
inlärningssvårigeter,
läs och skrivsvårigheter,
läsa,
läsning,
läxa,
läxor,
matematik,
matte,
motivation lära sig klockan,
sommarskola
onsdag 8 maj 2019
Motorikträning med fysioterapeut för barn
1) Ballong-badminton. Som det låter. Badmintonracket och ballong istället för fjäderboll.
2) Kickar med ballong istället för fotboll. Alltså när man sparkar rakt upp och fångar själv. Växla mellan höger och vänster fot, en kick med höger och sen direkt en med vänster.
2) Hoppövningar. Hoppa jämfota framlänges, baklänges och sidleds. Samt på ett ben. Man lägger fyra rockringar efter varandra och hoppar en gång på varje. Det funkar säkert lika bra med pinnar på lagom avstånd från varandra.
3) Kasta boll och fånga med händerna, samtidigt som man står på en balansbräda. Men det är bra träning utan balansbräda också.
4) Hinderbana
6) På gymmet: Rodden, gåbandet och crosstrainern. 3 minuter på varje.
På skolan slipper han de vanliga idrottslektionerna och gör ovanstående övningar i liten undervisningsgrupp istället. Han är mycket nöjd med upplägget och tycker om idrottslektionerna nuförtiden.
Det konstiga är att på en vanlig rehabmottagning från landstinget så verkar de inte känna till detta med fysioterapi för barn. Vi fick kontakt med en privat rehabmottagning som hade en fysioterapeut som var specialiserad på barn och grovmotorisk träning.
Han har även fått ett intyg för att kunna bada i vamvattenbassäng. Så vi kanske äntligen kan få till ordentlig simträning.
Cykla har han också lärt sig, efter mycket om och men och vid 8-års ålder. Nu kan han alla moment, även starta, bromsa, stanna och hoppa av cykeln. Att leda cykeln behöver vi träna lite mer på. Det är inte så lätt som man alltid tror...
torsdag 31 januari 2019
Inlärning med bilder 2
Jag fortsätter att utveckla inlärning med bilder
Nu ska storebror ha ett prov om Medeltiden. Bra. Men kruxet är att det materialet han ska läsa på är fyra sidor med en massa text. Som tur är det indelat i underrubriker i alla fall. Men ingenstans finns det bilder. Bara text. Och även om han skulle fått ett häfte som var kopierat från en bok skulle den innehålla några bilder, men ändå skulle inte dessa räcka för att nå den maximala effekten. Återigen har jag då skapat ett material med bilder för att underlätta inlärningen. Jag har skrivit ut en bild för varje underrubrik i texthäftet. Jag visar några exempel i bilden här ovan. Det jag gör är att när jag berättar för honom det som står i texten så tar jag samtidigt fram en bild han ska titta på.
Exempel 1 (se de två övre bilderna): Det här är drottning Margareta. Hon var drottning i Sverige på 1300-talet. Hon var en tuff drottning så hon brukade kallas för Kung Byxlös. Drottning Margareta var den som såg till att Kalmarunionen bildades. Kalmarunionen var en union mellan Sverige, Norge och Danmark. På den tiden tillhörde delar av Finland också Sverige. På den här kartan kan du se Kalmarunionen. Den kallades så för att det var i staden Kalmar som man bestämde sig för att bilda den här unionen. Kalmarunionen varade i mer än 100 år.
Exempel 2 (se nedre bilden till vänster): Det här är Heliga Birgitta. Vet du vad helig betyder? Det betyder att hon har blivit helgonförklarad. Alltså som en ängel. För att hon var närmare Gud än andra människor. I Rom i Italien finns det en påve, som är den prästen som är över alla andra kristna präster, och den påven som fanns då på 1300-talet bestämde att hon skulle bli ett helgon. Det är bara påvar som får bestämma sånt. Fast det bestämde påven efter att hon redan var död. Heliga Birgitta fick uppenbarelser. Det betyder att hon såg Jesus och han pratade med henne. Som en dröm fast på dagen. Hon grundade nunneklostret i Vadstena.
De första dagarna gör jag som i exemplen ovan. Jag berättar (på ett mycket konkret sätt) det han ska lära sig. Jag förklarar ord som kan vara svåra att förstå och låter honom hela tiden ha en bild framför sig som föreställer det vi pratar om.
När det närmar sig provdagen börjar jag förhöra honom:
Exempel 3 (se nedre bilden till höger): Det här är ett straff, kommer du ihåg vad det heter? Kan du berätta om några fler sätt att straffa på som användes under Medeltiden? Vilka brott kunde man ha gjort för att bli straffad?
Det är ändå bevisat att barn med autism ofta lär sig bättre med hjälp av bilder. Så jag skulle önska att lärare där ute förstod det och använde bilder mycket mer flitigt och ändamålsenligt i undervisningen. Att bara stå och prata längst fram i salen eller bara låta barnen läsa en massa text kanske funkar för några barn. Men att använda mycket bilder för att levandegöra det man pratar om underlättar för alla barn. Man behöver inte göra exakt så här som jag gör, men man kan tänka på det mer och t.ex. använda sig av undervisningsfilmer som förklarar saker.
Om någon är intresserad av medeltidsbilderna så kan ni ladda hem dem här. Berätta gärna vad du tyckte sedan!
söndag 27 januari 2019
Konkretisera matte
Gör abstrakt matte konkret
Det var längesen jag skrev. Vi har verkligen haft fullt upp här hemma. Lillebror är mitt i NPF-utredningen och vi har suttit i olika möten på skola och BUP angående storebror. Utan att gå in på detaljer så har det varit rätt tufft senaste tiden, som många av er med barn med liknande svårigheter säkert förstår och känner igen.
Men i alla fall så har jag ett litet tips. Lillebror har fått lite matteläxor senaste tiden och han verkar ha svårt att förstå det abstrakta. Han fick först en läxa att lära sig 10-kompisarna och sedan en där han ska lära sig de "dubbla", alltså 1+1, 2+2, 3+3 osv.
För att konkretisera och för att han ska förstå det bättre tog jag fram Legot och låter honom räkna med det. Bra när fingrarna inte "räcker till". Mycket lättare och mycket roligare.
söndag 18 november 2018
Bättre inlärning med bilder
För ett par veckor sen fick 11-åringen här hemma ett häfte med 25 geografiord från skolan med jättesvåra förklaringar som såg ut att vara tagna direkt från en encyklopedi. Han hade en vecka på sig att lära sig dem innan provet. Jag tänkte direkt att jag måste förenkla förklaringarna för att han ska kunna lära sig dessa ord. Jag började med att förklara alla ord på ett enklare sätt men jag märkte att han inte klarade av att lyssna på mina förklaringar. Det blev för mycket prat för honom och när jag förhörde honom så kom han inte ihåg vad jag hade förklarat. Minst 10 utav orden var jättesvåra för honom. Min kära mor var på besök en dag när vi satt med läxorna och kom med den eminenta idén att jag skulle komplettera förklaringarna med bilder. Så jag satte mig och tog fram en bild för varje ord på datorn och skrev ut både orden och bilderna. Jag lät sonen para ihop rätt bild med rätt ord och sedan förklara vad ordet betydde. Och det var en otrolig skillnad. Plötsligt var det mycket enklare för honom att memorera orden och vad varje ord betydde när han hade en bild koppla ihop det med. Provet gick jättebra.
fredag 9 november 2018
Kokbok med bildstöd
I förrgår ringde storebror mig till jobbet, lite i panik. Han hade stoppat in en fryst fralla i micron och vridit upp till 10 minuter! De började ryka som attans. Jag sa till honom att stänga av micron. Öppna fönstret. Ta på sig jacka och gå ut på gården. Efter några minuter kom hans pappa hem och hjälpte honom. Två dagar senare luktar det fortfarande bränt. Så jag var tvungen att hitta på något för att inte något sådant, eller ännu värre (gud bevare mig) ska hända.
Det blev en mellis-kokbok med bildstöd som du kan ladda ner direkt här.
Det blev en mellis-kokbok med bildstöd som du kan ladda ner direkt här.
Etiketter:
autism,
bildstöd,
förberedelse,
npf
söndag 14 oktober 2018
Att lära sig att läsa från scratch
Läsinlärning från scratch
Det är svårt att veta hur man lär någon att läsa helt från början. Speciellt om barnet inte har visat något som helst intresse för att lära sig det. Lillebror är mitt i läsinlärningsprocessen. Det går framåt men inte jättessnabbt. Han har inte kommit så långt att han kan läsa en bok än. Jag har tidigare lånat "mycket lätt att läsa"-böcker på biblioteket men han lär sig texten utantill och läser inte på riktigt. Det var samma sak med storebror. Hela årskurs ett tog han hem enkla böcker som han lärde sig utantill, men han lärde sig inte att läsa. Vi har nu provat massor utav övningar som jag dels har hittat på kodknackarna.se och annat jag har testat tidigare med storebror. Några saker tycker han är roligare än andra. Här är de mest framgångsrika övningarna:
1) Jag skriver några ord på olika papperslappar från saker vi har i vardagsrummet t.ex: soffa, tv, bord, stol och pall... Sedan ska han läsa orden och sätta lapparna på rätt ställe. Efter det får han blunda och hålla för ögonen. Jag byter plats på alla lapparna (låtsas som att det är en virvelvind som gör det, och jag låter som det också 😉). Sen ska han återigen läsa orden och byta plats på lapparna så de hamnar rätt.
2) Spela memory har varit en favorit. Jag skrev ut stora och små bokstäver och gjorde memorykort utav dem. Jag tar fram 10 bokstäver i versaler och motsvarande 10 i gemener. Jag brukar blanda några bokstäver jag vet han kan bra med några han är mer osäker på. Varje gång man vänder upp ett kort måste man säga ljudet som hör till bokstaven. Man kan också göra memory med ord.
3) Nu har han börjat få lite ord i läxa från skolan och här om dagen fick jag den eminenta idén att låta honom skriva av orden på datorn. Det var stor succé. Nu vill han göra det jämt. Även när han inte har läxa. Vi sitter tillsammans och jag tränar honom på att ljuda sig igenom ett ord och hitta rätt bokstav. Vi brukar ta ett tydligt typsnitt på Word som inte har seriffer och liknar handskrivet som t.ex. Comic Sans, och så tar vi teckenstorlek 48. När storebror gör sin läxa i svenska (veckans ord) så skriver han också orden på datorn emellanåt och som variation på att skriva för hand. Och då får han välja och vraka bland typsnitten för skojs skull.
4) En annan bra övning från Kodknäckarna som också går hem är att jag bestämmer mig för ett vanligt förekommande ord som t.ex. "som". Jag ritar 10 rutor på ett papper. Sedan tar jag fram en tidning, en vuxenbok, en barnbok och en mjölkkartong och så får han leta upp 10 stycken "som". Varje gång han hittar ett så får han kryssa i en ruta.
Vi går numera en föräldrakurs på BUP för lillebrors skull. Den heter KOMET och vi har fått några bra tips därifrån. En grej som finns med i kursen och som vi övar på att bli bättre på under läx- och lässtunderna med båda barnen är att ge uppmuntran och beröm när de gör något bra. Inte bara när man är helt klar utan under tiden. Och då ska man inte säga "Vad du är duktig" hela tiden utan precisera och beskriva mer. "Vad bra och snabbt du skriver på datorn" eller "Den här sidan läste du bra och med inlevelse" är mer beskrivande sätt att uppmuntra och ge beröm på. Och även en vanlig "high five" när man har klarat ett moment boostar barnen mycket och har varit populärt här hemma. Detta går självklart att implementera på många andra delar av vardagen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
















