tisdag 4 juni 2019

Sommarskola hemma


Eftersom båda mina barn har haft svårt med läs- och skrivinlärningen så har vi övat mycket hemma för att de ska komma ikapp i skolan. Vår äldste son hade sommarskola hemma mellan årskurserna på lågstadiet. Nu när han går på mellanstadiet och för en gång skull når upp till målen i alla ämnen så kommer han slippa sommarskola i år. Nu är det lillebrors tur. Han börjar tvåan till hösten och behöver komma ikapp på ganska många områden.

Det är viktigt att man inte håller på med detta i mer än 20-30 minuter om dagen. Så att det blir uthärdligt för barnet. Man kan använda sig av äggklocka och/eller bildstöd (se bild) för att barnet ska kunna visualisera vad som ska göras och förstå hur mycket det är kvar att göra. Det räcker kanske med 3 ämnen om dagen, och så varierar man från dag till dag. Att lästräna i en bok i 10 minuter tycker jag man kan göra varje dag. Man kan variera innehållet genom att låta barnet göra något utav övningarna på surfplatta. Kanske kan barnet själv välja vilken utav övningarna hen vill göra på surfplattan den dagen. Det finns en del bra appar för det ändamålet. Att skriva kan man också ibland få göra på ett vanligt ordbehandlingsprogarm på datorn. Speciellt om barnet har svårt med arbetsminnet och det krävs mycket för att forma bokstäver.

Det kan vara svårt för föräldrar att veta var de ska hitta material för att ordna sommarskola så här kommer lite tips med länkar.


Skriva

Om barnet behöver börja skriva ord så finns det jättetrevliga bildkorsord att skriva ut på 
http://sydsvenskan.minibladet.se/minja-och-mino/korsord/

När barnet behöver träna på att skriva meningar så hittade jag ett jättebra material på lektion.se. Man måste vara medlem för att kunna skriva ut pdf-filerna, men man behöver inte vara lärare och det kostar heller inget.
Detta är små skrivläxor där barnet ska skriva 5 meningar med punkt och versaler osv. Det är välkända teman för barnet så jag tycker att de jättebra att börja med.
https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=22388
https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=20804

Skrivappar:
Skrivguiden
Lär dig läsa svenska gratis


Räkna

Även här tycker jag att lektion.se har en del att erbjuda. Om barnet går på lågstadiet så föreslår jag att man söker på addition, subtraktion, jämna och udda tal, geometri, tio-kompisar, 5-kompisar, dubbelt och hälften och mönster... man kan justera sökningen efter ämne och årskurs.
Det finns också en blogg med montessori-inspirerad matte med massor med bra övningar här:
https://mattefixaren.wordpress.com/

Matteappar:
Mattebageriet


Pyssel

Jag brukar ha lite pysselövningar för att träna pennfattning men som han ändå känner är lite roliga och lätta som variation. Det kan vara labyrinter, prick-till-prick, färglägga efter siffror eller rita efter mall. Jag brukar helt enkelt bildgoogla på engelska för att få fram fler resultat.

Sök på:
"maze kids"
"dot to dot for kids"
"easy to draw step by step"
"color by numbers for kids"

Läsa

Som jag skrev ovan så är det bra att läsa en stund varje dag året runt. Nu i början när de kan ljuda men behöver få mer flyt så är böckerna på biblioteket märkta med "extra lätt att läsa" (versaler) och "lätt att läsa" bra att börja med. Behöver man lära barnet att läsa från scratch så rekommenderar jag att man läser mina tidigare inlägg om läsinlärning.

Klockan

Klockan kan man träna genom att laminera en pappersklocka med visare. Här hittar du både det och skrivövningar för klockan.

Klockappar:
Moji klockis svenska


onsdag 8 maj 2019

Motorikträning med fysioterapeut för barn

I samband med utredningen för vår yngste son fick vi reda på att han har en försenad motorisk utveckling. Det förklarar varför han hatar idrotten på skolan. Ny forskning visar dock att med särskild träning så förbättras motoriken avsevärt. Att detta existerade hade jag ingen aning om innan den utredande psykologen berättade det för oss. Han fick i alla fall remiss till fysioterapeut. Han är där en gång i veckan och tränar för att förbättra grovmotoriken och kommer även att träffa en arbetsterapeut för att träna finmotoriken. Här kommer lite exempel på vad de brukar göra hos fysioterapeuten:


1) Ballong-badminton. Som det låter. Badmintonracket och ballong istället för fjäderboll. 


2) Kickar med ballong istället för fotboll. Alltså när man sparkar rakt upp och fångar själv. Växla mellan höger och vänster fot, en kick med höger och sen direkt en med vänster.


2) Hoppövningar. Hoppa jämfota framlänges, baklänges och sidleds. Samt på ett ben. Man lägger fyra rockringar efter varandra och hoppar en gång på varje. Det funkar säkert lika bra med pinnar på lagom avstånd från varandra.


3) Kasta boll och fånga med händerna, samtidigt som man står på en balansbräda. Men det är bra träning utan balansbräda också.


4) Hinderbana


6) På gymmet: Rodden, gåbandet och crosstrainern. 3 minuter på varje.


På skolan slipper han de vanliga idrottslektionerna och gör ovanstående övningar i liten undervisningsgrupp istället. Han är mycket nöjd med upplägget och tycker om idrottslektionerna nuförtiden. 

Det konstiga är att på en vanlig rehabmottagning från landstinget så verkar de inte känna till detta med fysioterapi för barn. Vi fick kontakt med en privat rehabmottagning som hade en fysioterapeut som var specialiserad på barn och grovmotorisk träning.

Han har även fått ett intyg för att kunna bada i vamvattenbassäng. Så vi kanske äntligen kan få till ordentlig simträning.

Cykla har han också lärt sig, efter mycket om och men och vid 8-års ålder. Nu kan han alla moment, även starta, bromsa, stanna och hoppa av cykeln. Att leda cykeln behöver vi träna lite mer på. Det är inte så lätt som man alltid tror...




torsdag 31 januari 2019

Inlärning med bilder 2

Jag fortsätter att utveckla inlärning med bilder


Nu ska storebror ha ett prov om Medeltiden. Bra. Men kruxet är att det materialet han ska läsa på är fyra sidor med en massa text. Som tur är det indelat i underrubriker i alla fall. Men ingenstans finns det bilder. Bara text. Och även om han skulle fått ett häfte som var kopierat från en bok skulle den innehålla några bilder, men ändå skulle inte dessa räcka för att nå den maximala effekten. Återigen har jag då skapat ett material med bilder för att underlätta inlärningen. Jag har skrivit ut en bild för varje underrubrik i texthäftet. Jag visar några exempel i bilden här ovan. Det jag gör är att när jag berättar för honom det som står i texten så tar jag samtidigt fram en bild han ska titta på. 

Exempel 1 (se de två övre bilderna): Det här är drottning Margareta. Hon var drottning i Sverige på 1300-talet. Hon var en tuff drottning så hon brukade kallas för Kung Byxlös. Drottning Margareta var den som såg till att Kalmarunionen bildades. Kalmarunionen var en union mellan Sverige, Norge och Danmark. På den tiden tillhörde delar av Finland också Sverige. På den här kartan kan du se Kalmarunionen. Den kallades så för att det var i staden Kalmar som man bestämde sig för att bilda den här unionen. Kalmarunionen varade i mer än 100 år.

Exempel 2 (se nedre bilden till vänster): Det här är Heliga Birgitta. Vet du vad helig betyder? Det betyder att hon har blivit helgonförklarad. Alltså som en ängel. För att hon var närmare Gud än andra människor. I Rom i Italien finns det en påve, som är den prästen som är över alla andra kristna präster, och den påven som fanns då på 1300-talet bestämde att hon skulle bli ett helgon. Det är bara påvar som får bestämma sånt. Fast det bestämde påven efter att hon redan var död. Heliga Birgitta fick uppenbarelser. Det betyder att hon såg Jesus och han pratade med henne. Som en dröm fast på dagen. Hon grundade nunneklostret i Vadstena.

De första dagarna gör jag som i exemplen ovan. Jag berättar (på ett mycket konkret sätt) det han ska lära sig. Jag förklarar ord som kan vara svåra att förstå och låter honom hela tiden ha en bild framför sig som föreställer det vi pratar om.

När det närmar sig provdagen börjar jag förhöra honom:

Exempel 3 (se nedre bilden till höger): Det här är ett straff, kommer du ihåg vad det heter? Kan du berätta om några fler sätt att straffa på som användes under Medeltiden? Vilka brott kunde man ha gjort för att bli straffad?

Det är ändå bevisat att barn med autism ofta lär sig bättre med hjälp av bilder. Så jag skulle önska att lärare där ute förstod det och använde bilder mycket mer flitigt och ändamålsenligt i undervisningen. Att bara stå och prata längst fram i salen eller bara låta barnen läsa en massa text kanske funkar för några barn. Men att använda mycket bilder för att levandegöra det man pratar om underlättar för alla barn. Man behöver inte göra exakt så här som jag gör, men man kan tänka på det mer och t.ex. använda sig av undervisningsfilmer som förklarar saker.
Om någon är intresserad av medeltidsbilderna så kan ni ladda hem dem här. Berätta gärna vad du tyckte sedan!


söndag 27 januari 2019

Konkretisera matte


Gör abstrakt matte konkret


Det var längesen jag skrev. Vi har verkligen haft fullt upp här hemma. Lillebror är mitt i NPF-utredningen och vi har suttit i olika möten på skola och BUP angående storebror. Utan att gå in på detaljer så har det varit rätt tufft senaste tiden, som många av er med barn med liknande svårigheter säkert förstår och känner igen. 

Men i alla fall så har jag ett litet tips. Lillebror har fått lite matteläxor senaste tiden och han verkar ha svårt att förstå det abstrakta. Han fick först en läxa att lära sig 10-kompisarna och sedan en där han ska lära sig  de "dubbla", alltså 1+1, 2+2, 3+3 osv.

För att konkretisera och för att han ska förstå det bättre tog jag fram Legot och låter honom räkna med det. Bra när fingrarna inte "räcker till". Mycket lättare och mycket roligare.

söndag 18 november 2018

Bättre inlärning med bilder


För ett par veckor sen fick 11-åringen här hemma ett häfte med 25 geografiord från skolan med jättesvåra förklaringar som såg ut att vara tagna direkt från en encyklopedi. Han hade en vecka på sig att lära sig dem innan provet. Jag tänkte direkt att jag måste förenkla förklaringarna för att han ska kunna lära sig dessa ord. Jag började med att förklara alla ord på ett enklare sätt men jag märkte att han inte klarade av att lyssna på mina förklaringar. Det blev för mycket prat för honom och när jag förhörde honom så kom han inte ihåg vad jag hade förklarat. Minst 10 utav orden var jättesvåra för honom. Min kära mor var på besök en dag när vi satt med läxorna och kom med den eminenta idén att jag skulle komplettera förklaringarna med bilder. Så jag satte mig och tog fram en bild för varje ord på datorn och skrev ut både orden och bilderna. Jag lät sonen para ihop rätt bild med rätt ord och sedan förklara vad ordet betydde. Och det var en otrolig skillnad. Plötsligt var det mycket enklare för honom att memorera orden och vad varje ord betydde när han hade en bild koppla ihop det med. Provet gick jättebra. 

fredag 9 november 2018

Kokbok med bildstöd

I förrgår ringde storebror mig till jobbet, lite i panik. Han hade stoppat in en fryst fralla i micron och vridit upp till 10 minuter! De började ryka som attans. Jag sa till honom att stänga av micron. Öppna fönstret. Ta på sig jacka och gå ut på gården. Efter några minuter kom hans pappa hem och hjälpte honom. Två dagar senare luktar det fortfarande bränt. Så jag var tvungen att hitta på något för att inte något sådant, eller ännu värre (gud bevare mig) ska hända.
Det blev en mellis-kokbok med bildstöd som du kan ladda ner direkt här.

söndag 14 oktober 2018

Att lära sig att läsa från scratch

Läsinlärning från scratch


Det är svårt att veta hur man lär någon att läsa helt från början. Speciellt om barnet inte har visat något som helst intresse för att lära sig det. Lillebror är mitt i läsinlärningsprocessen. Det går framåt men inte jättessnabbt. Han har inte kommit så långt att han kan läsa en bok än. Jag har tidigare lånat "mycket lätt att läsa"-böcker på biblioteket men han lär sig texten utantill och läser inte på riktigt. Det var samma sak med storebror. Hela årskurs ett tog han hem enkla böcker som han lärde sig utantill, men han lärde sig inte att läsa. Vi har nu provat massor utav övningar som jag dels har hittat på kodknackarna.se och annat jag har testat tidigare med storebror. Några saker tycker han är roligare än andra. 


Här är de mest framgångsrika övningarna:


1) Jag skriver några ord på olika papperslappar från saker vi har i vardagsrummet t.ex: soffa, tv, bord, stol och pall... Sedan ska han läsa orden och sätta lapparna på rätt ställe. Efter det får han blunda och hålla för ögonen. Jag byter plats på alla lapparna (låtsas som att det är en virvelvind som gör det, och jag låter som det också 😉). Sen ska han återigen läsa orden och byta plats på lapparna så de hamnar rätt.

2) Spela memory har varit en favorit. Jag skrev ut stora och små bokstäver och gjorde memorykort utav dem. Jag tar fram 10 bokstäver i versaler och motsvarande 10 i gemener. Jag brukar blanda några bokstäver jag vet han kan bra med några han är mer osäker på. Varje gång man vänder upp ett kort måste man säga ljudet som hör till bokstaven. Man kan också göra memory med ord.

3) Nu har han börjat få lite ord i läxa från skolan och här om dagen fick jag den eminenta idén att låta honom skriva av orden på datorn. Det var stor succé. Nu vill han göra det jämt. Även när han inte har läxa. Vi sitter tillsammans och jag tränar honom på att ljuda sig igenom ett ord och hitta rätt bokstav. Vi brukar ta ett tydligt typsnitt på Word som inte har seriffer och liknar handskrivet som t.ex. Comic Sans, och så tar vi teckenstorlek 48. När storebror gör sin läxa i svenska (veckans ord) så skriver han också orden på datorn emellanåt och som variation på att skriva för hand. Och då får han välja och vraka bland typsnitten för skojs skull.

4) En annan bra övning från Kodknäckarna som också går hem är att jag bestämmer mig för ett vanligt förekommande ord som t.ex. "som". Jag ritar 10 rutor på ett papper. Sedan tar jag fram en tidning, en vuxenbok, en barnbok och en mjölkkartong och så får han leta upp 10 stycken "som". Varje gång han hittar ett så får han kryssa i en ruta. 

Vi går numera en föräldrakurs på BUP för lillebrors skull. Den heter KOMET och vi har fått några bra tips därifrån. En grej som finns med i kursen och som vi övar på att bli bättre på under läx- och lässtunderna med båda barnen är att ge uppmuntran och beröm när de gör något bra. Inte bara när man är helt klar utan under tiden. Och då ska man inte säga "Vad du är duktig" hela tiden utan precisera och beskriva mer. "Vad bra och snabbt du skriver på datorn" eller "Den här sidan läste du bra och med inlevelse" är mer beskrivande sätt att uppmuntra och ge beröm på. Och även en vanlig "high five" när man har klarat ett moment boostar barnen mycket och har varit populärt här hemma. Detta går självklart att implementera på många andra delar av vardagen.