söndag 14 oktober 2018

Att lära sig att läsa från scratch

Läsinlärning från scratch


Det är svårt att veta hur man lär någon att läsa helt från början. Speciellt om barnet inte har visat något som helst intresse för att lära sig det. Lillebror är mitt i läsinlärningsprocessen. Det går framåt men inte jättessnabbt. Han har inte kommit så långt att han kan läsa en bok än. Jag har tidigare lånat "mycket lätt att läsa"-böcker på biblioteket men han lär sig texten utantill och läser inte på riktigt. Det var samma sak med storebror. Hela årskurs ett tog han hem enkla böcker som han lärde sig utantill, men han lärde sig inte att läsa. Vi har nu provat massor utav övningar som jag dels har hittat på kodknackarna.se och annat jag har testat tidigare med storebror. Några saker tycker han är roligare än andra. 


Här är de mest framgångsrika övningarna:


1) Jag skriver några ord på olika papperslappar från saker vi har i vardagsrummet t.ex: soffa, tv, bord, stol och pall... Sedan ska han läsa orden och sätta lapparna på rätt ställe. Efter det får han blunda och hålla för ögonen. Jag byter plats på alla lapparna (låtsas som att det är en virvelvind som gör det, och jag låter som det också 😉). Sen ska han återigen läsa orden och byta plats på lapparna så de hamnar rätt.

2) Spela memory har varit en favorit. Jag skrev ut stora och små bokstäver och gjorde memorykort utav dem. Jag tar fram 10 bokstäver i versaler och motsvarande 10 i gemener. Jag brukar blanda några bokstäver jag vet han kan bra med några han är mer osäker på. Varje gång man vänder upp ett kort måste man säga ljudet som hör till bokstaven. Man kan också göra memory med ord.

3) Nu har han börjat få lite ord i läxa från skolan och här om dagen fick jag den eminenta idén att låta honom skriva av orden på datorn. Det var stor succé. Nu vill han göra det jämt. Även när han inte har läxa. Vi sitter tillsammans och jag tränar honom på att ljuda sig igenom ett ord och hitta rätt bokstav. Vi brukar ta ett tydligt typsnitt på Word som inte har seriffer och liknar handskrivet som t.ex. Comic Sans, och så tar vi teckenstorlek 48. När storebror gör sin läxa i svenska (veckans ord) så skriver han också orden på datorn emellanåt och som variation på att skriva för hand. Och då får han välja och vraka bland typsnitten för skojs skull.

4) En annan bra övning från Kodknäckarna som också går hem är att jag bestämmer mig för ett vanligt förekommande ord som t.ex. "som". Jag ritar 10 rutor på ett papper. Sedan tar jag fram en tidning, en vuxenbok, en barnbok och en mjölkkartong och så får han leta upp 10 stycken "som". Varje gång han hittar ett så får han kryssa i en ruta. 

Vi går numera en föräldrakurs på BUP för lillebrors skull. Den heter KOMET och vi har fått några bra tips därifrån. En grej som finns med i kursen och som vi övar på att bli bättre på under läx- och lässtunderna med båda barnen är att ge uppmuntran och beröm när de gör något bra. Inte bara när man är helt klar utan under tiden. Och då ska man inte säga "Vad du är duktig" hela tiden utan precisera och beskriva mer. "Vad bra och snabbt du skriver på datorn" eller "Den här sidan läste du bra och med inlevelse" är mer beskrivande sätt att uppmuntra och ge beröm på. Och även en vanlig "high five" när man har klarat ett moment boostar barnen mycket och har varit populärt här hemma. Detta går självklart att implementera på många andra delar av vardagen.

lördag 29 september 2018

Lågaffektivt bemötande...


...med lite humor.


Lillebror bygger en stenbro på stereobänken. Stenarna har han smugglat in från baksidan av huset.

-Hjälp! tänker jag.

Vanlig reaktion: -Du förstår väl att du inte kan bygga med stenar inomhus. Dessutom kan de ramla och förstöra parkettgolvet. Du är snäll och tar bort den där bron.

Resultat: Skrik och bråk 😓

Lågaffektivt bemötande: -Vilken fin bro du har byggt! Och med en diamant på! Jag tror det skulle bli ännu bättre om vi tog den här trasmattan och la den på golvet och byggde bron på den istället. För då kan den inte ramla och förstöra golvet eller stereobänken.

Resultat: Jag har en stenbro i vardagsrummet 😅

fredag 31 augusti 2018

Börja läsa

Hittade en DVD på biblioteket med en jättebra film med instruktioner för att lära barn att läsa. Det är dessutom fokus på barn som inte visar intresse av sig själva utan där intresset måste väckas. Så är fallet med min yngste son liksom det var med hans storebror. Filmen heter ”Hitta Läsningen” och det som är ännu bättre är att den faktiskt finns att streama på nätet. Förutom filmen finns det material att hämta ut. Bokstavskort och kort med korta ord att börja läsa. 
Några utav övningarna har jag, utan att veta att de kom därifrån, redan skrivit om tidigare här i bloggen. Men några var helt nya för mig. Det har också fungerat bra med vår yngste. Efter bara någon vecka har intresset väckts och han har börjat undra vad det står på mjölkpaketet eller på någon skylt på vägen. Han känner igen de flesta bokstäverna och ljuden som hör till.
Här kommer i alla fall länken:

http://www.kodknackarna.se/

torsdag 23 augusti 2018

Filmtips

Här om dagen kontaktade en gammal bekant mig med ett tips om en bra spelfilm om en autistisk kvinna. Den heter Temple Grandin och är baserad på en verklig persons liv. Det är en mycket bra film. 

Men då kom jag att tänka på en kort, animerad informativ film som är skapad för att visa och förklara för normalfungerande barn, rimligtvis i låg- och mellanstadieåldern, hur det är att ha autism. Filmen finns gratis att visa och se på YouTube och på en massa olika språk. Jag visade den här filmen för min äldste son och han tyckte att den var så bra att han gav länken till sin lärare så att alla i hans klass skulle sen den. Det gjorde de sedan på ett klassråd och hade en bra diskussions- och reflektionsstund efteråt. Här är länken till den svenska versionen:

 Fantastiska Saker Händer: https://youtu.be/KEPD5WQriFg

Om man vill se filmen på något annat språk så söker man på Amazing Things Happen på YouTube. Man går in på kanalen med samma namn, och under fliken "videor" hittar man alla versioner av filmen.

Lite andra spelfilmer som behandlar ämnet autism:
I Rymden Finns Inga Känslor - svensk romantisk komedi (Netflix)
Temple Grandin - verklighetsbaserad drama (HBO)
Adam - Romantisk drama
Om en pojke - Dramakomedi
Please stand by - Drama

Serier som handlar om en autistisk person:
A-typical - komediserie (Netflix)
Bron - svensk/dansk kriminalserie (SVTplay)

Är det någon som kan rekommendera några bra filmer eller serier på temat så skriv gärna det i kommentarsfältet nedan så lägger jag till dem.

söndag 12 augusti 2018

Skärmtider

Nu i sommar fick vi äntligen första tiden på BUP för lillebror. Om det blir utredning eller ej vet vi inget om än. Men de har stort tryck på BUP nuförtiden så det är inte säkert att set blir någon utredning, vad vi har förstått. En sak som terapeuten vi träffade där sa, var att det har kommit mycket ny forskning om att för mycket skärmtid är skadligt för yngre barn. Om barnet redan har svårigheter med koncentration och liknande så förvärras det av sitta för mycket med skärmar.

Det är verkligen svårt att vara förälder på den fronten idag. Min man jobbar dessutom med IT så vi har många skärmar hemma. Storebror spelar Minecraft med sina vänner på datorn. Och lillebror ser mycket på film på surfplatta och på tv. Vi har försökt tidigare med begränsad skärmtid och det har fungerat bra i omgångar. Men så regnar det mycket en dag, eller så blir de sjuka en vecka. Och sakta men säkert upplöses dessa regler och faller i glömska. Någon som känner igen sig?

Vi har då återigen infört regler nu. De får bara titta på tv eller spela på dator eller surfplatta mellan 17-19 på kvällen, med avbrott för middag. På helgerna får de även sitta en stund när de vaknar innan vi äter frukost (det är därför jag kan sitta och skriva nu). Men inget alls på dagen, inte ens om det regnar, eller om de är sjuka. Och det gäller ju att som vuxen försöka hålla detta själv. Vi kan ju inte ha regler för barnen om vi själva sitter med våra telefoner jämt.

Än så länge har dessa regler mottagits väldigt blandat. Första dagen så städade storebror sitt skrivbord!! Och vi har spelat mycket sällskapsspel, vilket är nyttigt för båda barnen. Storebror har också tagit initiativ och läst i sin bok eller Bamsetidningar helt på egen hand.
Igår var det ju en regnig dag och storebror hade en kompis på besök. Lillebror hjälpte mig att göra äppelpaj och hjälpte sin pappa att snickra. Kompisen som var på besök brukar storebror vanligtvis spela på surfplattan med. Och de hade såååå tråkigt. De tjatade på mig om att få spela men det fick de inte. Så det var inte helt lätt, men vi stod på oss med reglerna och till slut spelade de ”Finns i sjön” med riktiga kort och gick ut och plockade äpplen till äppelpajen (vi är på lantstället). Och det var jobbig men nyttigt för dem. Om man har tråkigt kan man komma på något att göra till slut.
Storebror har nu också informerat sina spelvänner om vilka tider som gäller för honom och det har de accepterat bra.

Nu börjar jag bli hungrig och kaffesugen så jag får sluta skriva. Jag får uppdatera med ett nytt blogginlägg när jag ser vilka effekter den begränsade skärmtiden har gett.

måndag 16 juli 2018

Special Nest artikel om min blogg

Special Nest, en nättidning som skriver om neuropsykiatriska funktionshinder har gjort en intervju och skrivit en artikel om min blogg! 😀 Man behöver vara medlem för att läsa artikeln i sin helhet men det kanske är värt det? Första månaden är gratis. Där står mina tio bästa tips som förälder till barn med NPF.

1) Bildstöd
2) Lågaffektivt bemötande
3) Specialintressen som en styrka
4) Läggningsrutiner
5) Sänka kraven
6) Läxläsning i korta pass
7) Läsa med och för barnen varje dag
8) Samarbeta föräldrar emellan
9) Samarbeta med skolan
10) Visa kärlek


https://www.specialnest.se/liv-hem/tio-tips-en-enklare-vardag-med-npf

tisdag 10 juli 2018

Resa med barn med NPF

Ritkort är toppen att ha i bilen.
Skriver detta inlägg från ett soligt Italien. De senaste 3 åren har valt att bila ner till soligare breddgrader istället för att flyga på semestern. Först tänkte vi bara att vi provar och ser, men det har gått så bra så vi ha fortsatt med samma färdsätt efter det.

Första gången vi reste

överhuvudtaget med vår äldste var han bara 2 år gammal. Det var en lång flygresa, ända till Sydamerika, och blev något av det värsta vi har varit med om. Vi fick jaga honom på de stora ytorna och rullbanden på flygplatserna. Han skrek något så hemskt när han var tvungen att ha bältet på sig på flygplanet. Han sprang fram och tillbaka på flygplanet, tyckte inte om maten. Jag fick en utskällning för att jag inte lyckades lugna min son av en främmande passagerare som satt bakom oss när vår son skrek. Jag tänkte: -Aldrig mer!

Vi har ändå även flugit och åkt tåg en del efter det. Men jag känner, fortfarande idag, att det framkallar stress hos mig att resa med dem på det sätter. Speciellt de gångerna jag har rest med dem själv. Jag blir orolig för att de inte ska ”uppföra” sig som de bör. Att de tar av sig skorna på tåget, sitter med benen upp, har för högt ljud på sina surfplattor eller smular ner och spiller när de äter. Jag känner mig fortfarande orolig för vad andra ska tycka och tänka, att någon ska påpeka något eller ge mig en sådan blick där det lyser igenom vad de tycker.


Att bila har inneburit många fördelar som gör resan mindre stressig för oss föräldrar och lugnare för våra barn. I bilen känner de sig hemma, där får de ta av sig skorna, sitta med fötterna uppe på sitsen och smula ner. Om de bråkar eller har för högt ljud på surfplattorna så hanterar vi det i lugn och ro och stör inte andra utomstående. Vi tar med oss mat och fika som vi vet att de gillar. Vi leker lekar och pratar. När vi stannar så försöker vi aktivera de fysiskt om möjligheterna finns. Här kommer några mer konkreta exempel:


Fördriva tiden

• Ritkort. Man kan köpa dem på bokhandel. Köp gärna tunna whiteboardpennor också eftersom pennan som följer med oftast inte är så bra. Se bild. 
• Surfplattor eller dvd-spelare. Ladda ner filmer till surfplattan eller spara filmer från en streamingtjänst som t.ex Netflix. Barnhörlurar är ett måste!
• Lek lekar som t.ex. att man bestämmer vad alla ska titta efter genom fönstret och den som ser ett sådant fordon först ropar och får ett poäng. Sedan byter man. Man kan ta gul eller grön bil, bil med takbox, bil med cykel på taket, husbil, pick up, skåpbil, lastbil utan flak... bara fantasin kan sätta stopp.
• Det finns andra bra pratlekar/minneslekar man kan göra: - Jag åkte bil till Italien och tog med mig en badboll. Nästa person ska säga hela meningen igen men lägga till en sak. Alla måste komma ihåg alla  saker som varit och lägga till en ny. Man leker tills man inte längre kan komma ihåg allt.
• Man kan också berätta en saga ihop. Var och en hittar på en mening och bygger upp sagan på det sättet. Man kan passa på att lära barnen hur dramaturgi fungerar.
• Ta med musik och ljudsagor som barnen gillar och radiodokumentärer till föräldrarna.

Mat

• En mat-termos med kokta korvar och korvbröd hade vi med oss nu, så slapp vi stanna och luncha första dagen. Toppenbra! 
• En termos med kaffe och muggar med lock är ett måste för föräldrarna.
• Vatten och sugrörsdrickor är ju också en nödvändighet. 
• Kex, bullar, frukt, smörgåsar och choklad är bra att ha när hungern faller på för ofta inne i bilen.

Annat bra att tänka på

• Nackkuddar är sköna när man slumrar till.
• Det tar alltid mer tid än vad ni räknat med. Stressa inte, boka ett hotell att övernatta på vägen om så behövs.
• Försök att aktivera barnen fysiskt när ni stannar för toabesök eller för att äta. Följa John fungerar alldeles utmärkt när inget annat finns tillgängligt.

Konflikter kommer att uppstå. Man får hantera dem där och då. Igår kom vi till en vägkrog där den äldste sonen fick för sig att han ville ha en jättedyr entrecote och där den lille absolut inte kunde tänka sig något alls på menyn. Vi fick helt enkelt sätta oss i bilen, köra vidare, rida ut stormen (och den var kopiös) och hitta ett nytt ställe att äta på. Och på nästa ställe vi kom fanns det mat för alla.


Ha en trevlig semester allihopa! 💥