lördag 2 maj 2020

Laga mat tillsammans


För ett tag sen var jag på föreläsning med Andreas Svensson, NPF/ADHD-konsulent på Ågrenska. Han hade en massa bra tips men ett som jag speciellt vill tipsa vidare om här, var Tacolådan. Den har varit mycket populär här hemma. Det är helt enkelt en låda med en massa små lappar där det står de olika momenten som behövs när man gör tacos. Däri finns också lite bonuslappar med andra saker som kan göra det hela roligare. Det kan man själv hitta på som man vill. Vi har t.ex. sjung en sång, berätta en rolig historia, kramkalas och jama som en katt. Man tar en lapp i taget och gör det som står på den. När man är klar tar man en ny lapp. 
Alla i familjen är då med och lagar tacos tillsammans och det blir ett bra och roligt sätt att få barnen att hjälpa till och att umgås. 

Nu har jag uppdaterat Tacolådan och gjort den i word. Den blev lite finare och nu kan ni också skriva ut den och använda den direkt här! Jag lämnade några tomma rutor ifall man vill lägga till något själv. Alla familjer har ju olika favoritingredienser.


lördag 21 mars 2020

Gångertabellerna med Lego



Yngste sonen fick läxa att lära sig 2:ans och 5:ans tabell. Första dagen vi skulle träna på detta stötte vi på patrull. Han blev jättefrustrerad när han inte kunde. Så jag kom på att jag kunde använda legot som byggmatte för att visualisera vad multiplikation går ut på. Jag bad honom bygga 10 torn med 5 legobitar i varje (2 i varje för 2:ans tabell) så var det sen bara att öva på detta sen. Så idag gick det jättebra att göra läxan! 

Ex. 7x5 blir alltså 7 torn med 5 legobitar i varje, dvs 35 legobitar. 

Hittade en bra gratis app för både Android och Apple med multiplikationstabellerna där man kan öva en tabell i taget. Man får alternativ när man ska svara vilket är bra om man fortfarande är lite osäker. Sök bara på ”multiplikationstabellerna” så dyker appen upp i listan.








Och på elevspel.se hittar man också spel/övningar för bl.a multiplikationstabellerna. 

tisdag 28 januari 2020

Inlärning med bilder 3

Inför kommande teknikprov som 12-åringen ska ha arbetar vi med flödesscheman. Den här gången har han även varit delaktig i att välja bilderna och göra korten som vi använder. Det steget blir ju ett inlärningsmoment i sig. Att veta vad ett flödesschema är, är del av provet, men jag tänker att det är även ett utmärkt sätt att lära sig i vilken ordning saker och ting händer, eller hur saker är kopplade till varandra. Jag kommer verkligen att använda det i undervisningen och läxläsningen i framtiden.

Flödesschema elnätet


Flödesschema vattenrening/avlopp

Flödesschema metallåtervinning


onsdag 15 januari 2020

GRIT - arbeta med självkänslan




Planschen har jag gjort själv.
Här hemma kämpar vi med självkänslan hos vår 12-åring. Skolan är svår, han tycker inte att han duger, han har inte lust att jobba, ingen kraft, ingen ork.
Jag har pratat med honom om GRIT (förmågan att inte ge upp) och hur viktigt det är att man gör sitt bästa och inte ger upp. Att om man jobbar bra i skolan så kommer lektionerna kännas roligare och kortare. Då kommer han att lyckas bättre och må bättre.
Så jag gjorde iordning en plansch, (som ni kan se ovan) som jag tänker att vi kan gå igenom och läsa högt varje dag, kanske hänga upp på lämpligt ställe.
Hämta planschen här:
GRIT-plansch

Vi har också jobbat för att göra honom självständigare (och slippa morgonkonflikterna) genom att göra ett bildstöd för morgonrutinerna med exakta klockslag, så att vi slipper tjata på honom, för det blir han stressad av.

Vi har också infört mindfulness för hela familjen, yoga (ett enkelt barnpass) och promenader, varvat olika dagar i veckan för att vi alla i familjen ska hantera stress bättre. Blev inspirerad av den här artikeln: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/med-mindfulness-pa-schemat
Barnyogapasset, som jag kollade igenom, skrev ner övningarna och översatte till svenska finns här: https://www.youtube.com/watch?v=vMMRb10LtGM

Vi ska experimentera med detta och se om det kan barka åt rätt håll. Jag tror nog att det kan bli bra, om vi är ihärdiga och inte ger upp för lätt. Än så länge har yogan varit det som barnen uppskattat mest. Jag skriver så klart och berättar hur det har gått framöver.


söndag 24 november 2019

Tidslinje som visuellt stöd






Ovan ser ni en tidslinje som min 12-åriga son gjorde idag som ett sätt att studera och förstå livets utveckling. Han har prov på det på torsdag.
I NO-boken fanns det redan en tidslinje men jag tycker att det ligger mycket i att göra det själv. Att rita och skriva själv. Dessutom hade han jättekul när han gjorde det. Och han lärde sig en massa under tiden.

Jag är musiklärare och jag har själv använt mig av metoden tidigare. Mina elever i 9:an hade ett prov på pop- och rockhistoria där de i grupp på 4-5 elever fick en tidlinje på ett stort papper med årtal och så fick de diskutera och skriva olika viktiga brytpunkter i musikens historia. De hade självklart fått material att plugga på inför provet, samt att vi arbetat med det på lektionerna. Och det bästa var att de lärde sig under provets gång också.

Så jag vill slå ett slag för tidslinjer. Att arbeta med det ger en annan förståelse för historia. Bra för barn med dålig tidsuppfattning och bra för alla barn.

tisdag 19 november 2019

Visuellt stöd - förhörskort


Jag fortsätter att utveckla det visuella stödet. Idag har jag gjort förhörskort till sonens kommande NO-prov om livets utveckling. Förut har jag använt mig av Word för att göra korten men nu kom jag på att det är mycket lättare att använda gratisprogrammet bildstod.se.
Först laddar jag ner alla bilder jag behöver från Google. Den här gången utgick jag från kapitel 3 i boken Koll på NO för åk 6, som provet bygger på. Jag delar med mig av materialet här om någon är intresserad. Skriv gärna och berätta vad du tyckte!
Sedan loggar jag in på bildstod.se och öppnar ett nytt bildstöd. Jag valde layout med 3x4 kort på varje sida för att korten ska bli lagom storlek. Fördelen med detta program är att bilderna automatiskt förminskas att passa rutorna. Dessutom finns det lite plats att skriva en fråga på varje kort.
Jag har tänkt att använda dessa som förhörskort när jag hjälper sonen att plugga inför NO-provet men ser att det med fördel skulle kunna användas i klassrummet, där eleverna kan förhöra varandra två och två. Eller varför inte ha ett muntligt prov med eleverna? 

måndag 14 oktober 2019

Effektiv minnesträning

Kan du alla länder och huvudstäder i Europa? När jag gick i skolan var det betydligt färre än nu. Och jag kunde de inte, inte förrän nu då.
Min 11-åring ska ha prov i detta på torsdag. Genom en webbsida på nätet som heter Seterra lyckades han lära sig alla länder i Europa men sen var det dags för huvudstäderna.
Vissa huvudstäder är så svåra att minnas så jag gjorde iordning en lista med associationer för att hjälpa hans minne på travet. Jag förstärkte även associationerna med bilder. Här kommer några utav de fiffigaste...

Alla kossor har ett pris - Kosovo/Pristina
Lisa står i porten - Portugal/Lissabon
Där blir man lätt rik  - Lettland/Riga
En skopa makaroner  - Nordmakedonien/Skopje
Ru (han från Nalle Puh) sitter i mammas buk  - Rumänien/Bukarest
Albatross och Trana är två fåglar  - Albanien/Tirana
Bossen heter Sara - Bosnien Hercegovina/Sarajevo
Krig med polaren - Polen/Warzawa
Man ber i tystnad - Tyskland/Berlin

Detta har hittills fungerat mycket bra. Idag (tre dagar före provet) gav jag honom en blindkarta och han satte alla länder och alla huvudstäder utom 5 stycken. Otroligt effektivt.