Visar inlägg med etikett barn som bråkar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett barn som bråkar. Visa alla inlägg

torsdag 25 juni 2020

Bilresa med familjen



Vi har bilat en del de seanste åren och jag vill lista det som vi tycker är ett måste att ha i bilen för en lyckad resa:

1) En mattermos med korv i spad samt korvbröd gör att man slipper stanna för en utav måltiderna i alla fall.
2) Massor med småkakor och våra barns favoriter, kanelgifflar, dämpar hungern bak i bilen.
3) Mycket att dricka, både vatten och sugrörsdrickor.
4) Ipads med nedladdade filmer och spel
5) Ljudsagor till barnen att lyssna på. Här är det Tintin som gäller. Finns på Spotify.
6) Nedladdade radiodokumetärer till föräldrarna
7) Ritkort för resan. Det är knep och knåp för barn som går att sudda så man kan återanvända dem. Man kan köpa dessa på bokhandeln.
8) Billekar där man ska titta ut på vägen och upptäcka olika saker. Ladda ner ett bilbingo jag har gjort här.
9) En kvackande tuppleksak som vi använder som avledning när det uppstår bråk i bilen. Får barnen att skratta och "glömma" bort att de bråkade. 

Det här bilbingot kan du ladda ner, följ länken ovan. Man kan använda hela eller klippa ut delar av den - 3x3 rutor eller 4x4 rutor, beroende på vad man tror barnen orkar med.

onsdag 13 juni 2018

Bra avledning

Legoskepp av lillebror

Har gjort en liten lista på bra avledning* som funkar i vår familj:

Om de inte vill lägga sig:
Busa i sängen en liten stund först (Lillebror)
Puss- och kramkalas (Lillebror)
-Vilken bok vill du att vi ska läsa? Håll fram ett par böcker att välja mellan.

Om de inte vill borsta tänderna:
-Ska jag eller du borsta dina tänder? Håll fram tandborsten.
Kittlas eller busa er fram till badrummet.

Om de inte vill klippa naglarna:
Ge en puss mellan varje färdigklippt nagel. Räkna pussarna. (Lillebror)
Att tvätta händerna efter man klippt naglarna kan minska på obehagskänslan.

Bråk mellan syskon:
Sätta på en film.
Läs en saga för de.
Spela brädspel.
Gå ut med dem.
Erbjuda en fika eller en glass. (Kan vara blodsockret)
Erbjuda att bygga med lego alla tillsammans. Sätt dig med barnen en stund.
Försök att separera barnen så de leker själva i olika rum.
Prata om något helt annat som kan fånga deras intresse.

Bråk i baksätet:
Ge de var sitt ritkort (finns att köpa på bokhandel).
Lyssna på ljudsagor.
Lägg en väska mellan barnen, skapar avstånd (förebyggande).
Stanna bilen och ta en paus.
En förälder sitter mellan barnen i baksätet.

*Läs mer om avledning i "Barn som bråkar" av Bo Hejskov och Tina Wiman

söndag 6 maj 2018

Onödiga konflikter

Som jag nämt tidigare har jag och min man lite högläsning varje kväll i boken "Barn som bråkar" av Bo Hejlskov och Tina Wiman. Och idag testade vi ytterligare ett tips från boken som fungerade förvånansvärt bra. Vi var nämligen bjudna på dop och bara det är ju lite nervöst. Just att förvänta sig att våra barn ska vara tysta och sitta någorlunda stilla i en halvtimme är ju annars inte det lättaste och dessutom i en kyrka. Innan vi skulle åka tog jag fram finkläderna, kavajer och skjortor till killarna. Den yngre gick med på detta, han tycker om kavaj, men valde att ta en t-shirt istället för skjorta. Ok, det är lugnt, tänkte vi. Men den äldsta (10 år) totalvägrade finkläder. Han har nu cyklat BMX ett tag och tyckte att han "ville vara sig själv". Det ingår inte i hans nya coola stil att var finklädd. Så han tog på sig mjukisbyxor, en luvtröja, neongröna strumpor och gympadojor. Jag försökte snällt att övertyga honom att ta på sig finkläder men han insisterade på att han "ville vara sig själv". Jag fortsatte tjata lite till och märkte att han började åka uppåt i affektkurvan (d.v.s. börja bli irriterad). Då trillade polletten ner för mig. Jag kom att tänka på boken och att där står att man ska undvika att ta onödiga konflikter och då så jag:

- Ok. ta på dig vad du vill. Det är ok. Men jag lägger ner kavajen och jeansen i ryggsäcken och tar med det ifall du ångrar dig senare när du ser att de andra är finklädda.

Och så blev det ingen konflikt, vi kom iväg i tid och stunden i kyrkan gick förvånansvärt bra med två lugna killar, som givetvis var lite uttråkade men kunde ändå ta de lugnt och inte prata högt och inte slåss eller springa runt.

Vår son bytte aldrig till finkläder och givetvis så var det ingen som ens reagerade på vad han hade på sig. 

Man har ofta tänkt att det är barnen som ska ändra sitt beteende men man kommer längst med att ändra på sitt eget beteende, och det är inte lätt gjort. Men är man medveten om sina egna svårigheter så klarar man det. Det är precis som att lära in något nytt på jobbet, man får helt enkelt träna på det.

fredag 4 maj 2018

Bråk


Jag och min man har bestämt oss för att ta tag i vår akilleshäl. Bråk. Ja, jag är bra på många saker när det gäller mina barn, framför allt som rör skolarbetet och pedagogik, men när det kommer till bråk så har jag ofta känt att jag behöver bättre strategier för att hanskas med det så att bråken faktiskt minskar. Jag pratar för mycket med dem och blir ibland arg själv, för arg. Så jag beställde hem boken "Barn som bråkar" av Bo Hejlskov och Tina Wiman. Jag och min man har haft högläsning för vuxna på kvällarna nu och kommit en bit in i boken. Jag rekommenderar den här boken för alla föräldrar som känner att de hamnat i ett ekorrhjul när det gäller bråken med barnen hemma. Vi har redan provat ett utav tipsen i boken. Det är det här gamla vanliga: 

-Kan du stänga av datorn och gå och borsta tänderna?

Det fungerar aldrig att någon av våra söner skulle stänga av datorn eller iPaden efter bara första tillsägelsen. Jag tror det misstaget vi vanligast gör är att vi går fram till dem och ber dem stänga av och sen går vi därifrån och förväntar oss att de ska göra vi säger. Men det gör de inte, för vem vill stänga av mitt i en film, eller en bana i ett spel? Så jag har nu provat att göra enligt  "receptet" i boken. Jag går fram till sonen och sätter mig bredvid honom: 


- Jaha, vad bygger du på då? (Han spelar Minecraft). 


Så visar han mig sitt senaste husbygge. Jag ställer lite följdfrågor om bygget och pratar om det en stund. Sedan förklarar jag att det är dags att lägga sig så det vore bra om han bara kan göra klart fasaden och sedan stänga av datorn för han kan ju fortsätta med taket imorgon. Så sitter jag kvar hon honom tills fasaden är klar och sedan påminner jag honom att nu är det dags att stänga av. Det funkar!! 😲Han stänger av den och går och borstar tänderna. 


Även om det känns att det tar lång tid att sätta sig där och lirka med honom så är det mycket trevligare och tar i själva verket kortare tid än att bråka med honom som vi gjort tidigare. Ja, ni vet, påminna honom att stänga av hundra gånger och till slut bli arg och trycka på off-knappen (har gjort detta några gånger, ej att rekommendera). Han blir arg, jag blir arg och läggningen tar längre tid eftersom vi först måste bli vänner igen innan han kommer till ro och kan somna.