onsdag 15 januari 2020

GRIT - arbeta med självkänslan




Planschen har jag gjort själv.
Här hemma kämpar vi med självkänslan hos vår 12-åring. Skolan är svår, han tycker inte att han duger, han har inte lust att jobba, ingen kraft, ingen ork.
Jag har pratat med honom om GRIT (förmågan att inte ge upp) och hur viktigt det är att man gör sitt bästa och inte ger upp. Att om man jobbar bra i skolan så kommer lektionerna kännas roligare och kortare. Då kommer han att lyckas bättre och må bättre.
Så jag gjorde iordning en plansch, (som ni kan se ovan) som jag tänker att vi kan gå igenom och läsa högt varje dag, kanske hänga upp på lämpligt ställe.
Hämta planschen här:
GRIT-plansch

Vi har också jobbat för att göra honom självständigare (och slippa morgonkonflikterna) genom att göra ett bildstöd för morgonrutinerna med exakta klockslag, så att vi slipper tjata på honom, för det blir han stressad av.

Vi har också infört mindfulness för hela familjen, yoga (ett enkelt barnpass) och promenader, varvat olika dagar i veckan för att vi alla i familjen ska hantera stress bättre. Blev inspirerad av den här artikeln: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/med-mindfulness-pa-schemat
Barnyogapasset, som jag kollade igenom, skrev ner övningarna och översatte till svenska finns här: https://www.youtube.com/watch?v=vMMRb10LtGM

Vi ska experimentera med detta och se om det kan barka åt rätt håll. Jag tror nog att det kan bli bra, om vi är ihärdiga och inte ger upp för lätt. Än så länge har yogan varit det som barnen uppskattat mest. Jag skriver så klart och berättar hur det har gått framöver.


söndag 24 november 2019

Tidslinje som visuellt stöd






Ovan ser ni en tidslinje som min 12-åriga son gjorde idag som ett sätt att studera och förstå livets utveckling. Han har prov på det på torsdag.
I NO-boken fanns det redan en tidslinje men jag tycker att det ligger mycket i att göra det själv. Att rita och skriva själv. Dessutom hade han jättekul när han gjorde det. Och han lärde sig en massa under tiden.

Jag är musiklärare och jag har själv använt mig av metoden tidigare. Mina elever i 9:an hade ett prov på pop- och rockhistoria där de i grupp på 4-5 elever fick en tidlinje på ett stort papper med årtal och så fick de diskutera och skriva olika viktiga brytpunkter i musikens historia. De hade självklart fått material att plugga på inför provet, samt att vi arbetat med det på lektionerna. Och det bästa var att de lärde sig under provets gång också.

Så jag vill slå ett slag för tidslinjer. Att arbeta med det ger en annan förståelse för historia. Bra för barn med dålig tidsuppfattning och bra för alla barn.

tisdag 19 november 2019

Visuellt stöd - förhörskort


Jag fortsätter att utveckla det visuella stödet. Idag har jag gjort förhörskort till sonens kommande NO-prov om livets utveckling. Förut har jag använt mig av Word för att göra korten men nu kom jag på att det är mycket lättare att använda gratisprogrammet bildstod.se.
Först laddar jag ner alla bilder jag behöver från Google. Den här gången utgick jag från kapitel 3 i boken Koll på NO för åk 6, som provet bygger på. Jag delar med mig av materialet här om någon är intresserad. Skriv gärna och berätta vad du tyckte!
Sedan loggar jag in på bildstod.se och öppnar ett nytt bildstöd. Jag valde layout med 3x4 kort på varje sida för att korten ska bli lagom storlek. Fördelen med detta program är att bilderna automatiskt förminskas att passa rutorna. Dessutom finns det lite plats att skriva en fråga på varje kort.
Jag har tänkt att använda dessa som förhörskort när jag hjälper sonen att plugga inför NO-provet men ser att det med fördel skulle kunna användas i klassrummet, där eleverna kan förhöra varandra två och två. Eller varför inte ha ett muntligt prov med eleverna? 

måndag 14 oktober 2019

Effektiv minnesträning

Kan du alla länder och huvudstäder i Europa? När jag gick i skolan var det betydligt färre än nu. Och jag kunde de inte, inte förrän nu då.
Min 11-åring ska ha prov i detta på torsdag. Genom en webbsida på nätet som heter Seterra lyckades han lära sig alla länder i Europa men sen var det dags för huvudstäderna.
Vissa huvudstäder är så svåra att minnas så jag gjorde iordning en lista med associationer för att hjälpa hans minne på travet. Jag förstärkte även associationerna med bilder. Här kommer några utav de fiffigaste...

Alla kossor har ett pris - Kosovo/Pristina
Lisa står i porten - Portugal/Lissabon
Där blir man lätt rik  - Lettland/Riga
En skopa makaroner  - Nordmakedonien/Skopje
Ru (han från Nalle Puh) sitter i mammas buk  - Rumänien/Bukarest
Albatross och Trana är två fåglar  - Albanien/Tirana
Bossen heter Sara - Bosnien Hercegovina/Sarajevo
Krig med polaren - Polen/Warzawa
Man ber i tystnad - Tyskland/Berlin

Detta har hittills fungerat mycket bra. Idag (tre dagar före provet) gav jag honom en blindkarta och han satte alla länder och alla huvudstäder utom 5 stycken. Otroligt effektivt.


fredag 14 juni 2019

Ritprata




Vår yngste fick inte ihop dagen i sitt huvud och var rätt frustrerad en morgon. Det var skolavslutning, inte en vanlig dag. Han var arg och sa att jag pratade för mycket och för fort. Att han inte förstod. Så kom jag plötsligt på att jag kunde ju ritprata med honom. Jag hade inte gjort det på länge (inte sen hans lillebror var liten) och faktiskt glömt av just den metoden. Nu när han kan läsa så blir det mer som att skrivprata. Och vilken effekt! Det tog 2 minuter och han förstod precis vad som skulle hända och blev jättelugn. Låt mig aldrig mer glömma detta! För det kommer säkert fler tillfällen då det kan behövas

tisdag 4 juni 2019

Sommarskola hemma


Eftersom båda mina barn har haft svårt med läs- och skrivinlärningen så har vi övat mycket hemma för att de ska komma ikapp i skolan. Vår äldste son hade sommarskola hemma mellan årskurserna på lågstadiet. Nu när han går på mellanstadiet och för en gång skull når upp till målen i alla ämnen så kommer han slippa sommarskola i år. Nu är det lillebrors tur. Han börjar tvåan till hösten och behöver komma ikapp på ganska många områden.

Det är viktigt att man inte håller på med detta i mer än 20-30 minuter om dagen. Så att det blir uthärdligt för barnet. Man kan använda sig av äggklocka och/eller bildstöd (se bild) för att barnet ska kunna visualisera vad som ska göras och förstå hur mycket det är kvar att göra. Det räcker kanske med 3 ämnen om dagen, och så varierar man från dag till dag. Att lästräna i en bok i 10 minuter tycker jag man kan göra varje dag. Man kan variera innehållet genom att låta barnet göra något utav övningarna på surfplatta. Kanske kan barnet själv välja vilken utav övningarna hen vill göra på surfplattan den dagen. Det finns en del bra appar för det ändamålet. Att skriva kan man också ibland få göra på ett vanligt ordbehandlingsprogarm på datorn. Speciellt om barnet har svårt med arbetsminnet och det krävs mycket för att forma bokstäver.

Det kan vara svårt för föräldrar att veta var de ska hitta material för att ordna sommarskola så här kommer lite tips med länkar.


Skriva

Om barnet behöver börja skriva ord så finns det jättetrevliga bildkorsord att skriva ut på 
http://sydsvenskan.minibladet.se/minja-och-mino/korsord/

När barnet behöver träna på att skriva meningar så hittade jag ett jättebra material på lektion.se. Man måste vara medlem för att kunna skriva ut pdf-filerna, men man behöver inte vara lärare och det kostar heller inget.
Detta är små skrivläxor där barnet ska skriva 5 meningar med punkt och versaler osv. Det är välkända teman för barnet så jag tycker att de jättebra att börja med.
https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=22388
https://www.lektion.se/lessons/lesson.php?id=20804

Skrivappar:
Skrivguiden
Lär dig läsa svenska gratis


Räkna

Även här tycker jag att lektion.se har en del att erbjuda. Om barnet går på lågstadiet så föreslår jag att man söker på addition, subtraktion, jämna och udda tal, geometri, tio-kompisar, 5-kompisar, dubbelt och hälften och mönster... man kan justera sökningen efter ämne och årskurs.
Det finns också en blogg med montessori-inspirerad matte med massor med bra övningar här:
https://mattefixaren.wordpress.com/

Matteappar:
Mattebageriet


Pyssel

Jag brukar ha lite pysselövningar för att träna pennfattning men som han ändå känner är lite roliga och lätta som variation. Det kan vara labyrinter, prick-till-prick, färglägga efter siffror eller rita efter mall. Jag brukar helt enkelt bildgoogla på engelska för att få fram fler resultat.

Sök på:
"maze kids"
"dot to dot for kids"
"easy to draw step by step"
"color by numbers for kids"

Läsa

Som jag skrev ovan så är det bra att läsa en stund varje dag året runt. Nu i början när de kan ljuda men behöver få mer flyt så är böckerna på biblioteket märkta med "extra lätt att läsa" (versaler) och "lätt att läsa" bra att börja med. Behöver man lära barnet att läsa från scratch så rekommenderar jag att man läser mina tidigare inlägg om läsinlärning.

Klockan

Klockan kan man träna genom att laminera en pappersklocka med visare. Här hittar du både det och skrivövningar för klockan.

Klockappar:
Moji klockis svenska


onsdag 8 maj 2019

Motorikträning med fysioterapeut för barn

I samband med utredningen för vår yngste son fick vi reda på att han har en försenad motorisk utveckling. Det förklarar varför han hatar idrotten på skolan. Ny forskning visar dock att med särskild träning så förbättras motoriken avsevärt. Att detta existerade hade jag ingen aning om innan den utredande psykologen berättade det för oss. Han fick i alla fall remiss till fysioterapeut. Han är där en gång i veckan och tränar för att förbättra grovmotoriken och kommer även att träffa en arbetsterapeut för att träna finmotoriken. Här kommer lite exempel på vad de brukar göra hos fysioterapeuten:


1) Ballong-badminton. Som det låter. Badmintonracket och ballong istället för fjäderboll. 


2) Kickar med ballong istället för fotboll. Alltså när man sparkar rakt upp och fångar själv. Växla mellan höger och vänster fot, en kick med höger och sen direkt en med vänster.


2) Hoppövningar. Hoppa jämfota framlänges, baklänges och sidleds. Samt på ett ben. Man lägger fyra rockringar efter varandra och hoppar en gång på varje. Det funkar säkert lika bra med pinnar på lagom avstånd från varandra.


3) Kasta boll och fånga med händerna, samtidigt som man står på en balansbräda. Men det är bra träning utan balansbräda också.


4) Hinderbana


6) På gymmet: Rodden, gåbandet och crosstrainern. 3 minuter på varje.


På skolan slipper han de vanliga idrottslektionerna och gör ovanstående övningar i liten undervisningsgrupp istället. Han är mycket nöjd med upplägget och tycker om idrottslektionerna nuförtiden. 

Det konstiga är att på en vanlig rehabmottagning från landstinget så verkar de inte känna till detta med fysioterapi för barn. Vi fick kontakt med en privat rehabmottagning som hade en fysioterapeut som var specialiserad på barn och grovmotorisk träning.

Han har även fått ett intyg för att kunna bada i vamvattenbassäng. Så vi kanske äntligen kan få till ordentlig simträning.

Cykla har han också lärt sig, efter mycket om och men och vid 8-års ålder. Nu kan han alla moment, även starta, bromsa, stanna och hoppa av cykeln. Att leda cykeln behöver vi träna lite mer på. Det är inte så lätt som man alltid tror...